Kristian Jensen vidste på forhånd, at skatten ikke ville blive populær.
Danskerne vil ikke betale skat for multimedier. Omkring 130.000 lønmodtagere har afleveret deres arbejdsgiverbetalte multimedier for at undgå beskatning. Det viser en undersøgelse foretaget af Greens Analyseinstitut for Børsen.
Hos Dansk Erhverv anses det som et signal om, at skatten virker. Men virkningen er ikke hensigtsmæssig.
»130.000 er et meget betydeligt fravalg af arbejdsgiverbetalte multimedier som følge af multimedieskatten. Det er i overkanten af, hvad vi i Dansk Erhverv hidtil har forventet, men det får ganske alvorlige samfundsøkonomiske konsekvenser, når så mange lønmodtagere siger nej tak til mobiltelefoner og bærbare PCer på grund af multimedieskatten,« siger Bo Sandberg, skattepolitisk chef i Dansk Erhverv til BørsenDigital.
Undersøgelsen viser, at mere end hver tredje bliver ramt, og at en stor portion lønmodtagere har allerede taget konsekvensen af multimedieskatten og fravalgt de arbejdsgiverbetalte multimedier. Ud af de 61 procent af lønmodtagerne, der ikke rammes af multimedieskatten, er 9 procent sluppet for beskatningen ved at aflevere deres multimedier tilbage til arbejdsgiveren ved årsskiftet. Det svarer til 130.000 lønmodtagere.
Uden værdi for modtageren?
Det kommer dog ikke som nogen overraskelse for skatteminister Kristian Jensen (V), at multimedieskatten har fået nogle lønmodtagere til at fravælge de arbejdsgiverbetalte multimedier.
»Det er jo så de personer, hvor det ikke har haft nogen nævneværdig værdi for dem privat. Det betyder også, at det typisk vil være personer, der ikke har haft noget arbejdsmæssigt behov for dem,« siger Kristian Jensen (V) og påpeger, at det i selve lovforslaget er forudsat, at ca. 10 procent ville vælge den arbejdsgiver betalte mobiltelefon eller bredbåndsforbindelse fra som en konsekvens.
"Useriøst regnestykke"
Dansk Erhverv anser dog lønmodtagernes fravalg for at være et stort problem. Den mindre fleksibilitet vil give færre produktive timer. En konsekvens af de fravalgte multimedier er nemlig, at nogle arbejdsopgaver enten slet ikke bliver løst eller bliver mere besværlige, fordi man f.eks. er nødt til at køre en omvej forbi arbejdspladsen og hente telefonen, inden man kører ud til kunden.
Dansk Erhverv forventer, at det i gennemsnit mindst vil betyde én produktiv time mindre i kvartalet for de medarbejdere, der helt fravælger multimedierne, og da hver enkelte præsteret arbejdstime i Danmark i 2008 i gennemsnit bidrog med 392 kroner til bruttonationalproduktet, får de 130.000 lønmodtageres fravalg store konsekvenser for den danske økonomi. Det betyder nemlig et samfundsøkonomisk produktionstab på 204 millioner kroner årligt, og det er endda en ekstremt forsigtig beregning med livrem og seler, understreger Bo Sandberg.
Skatteminister Kristian Jensen (V) afviser regnestykket:
»Jeg er rystet over, at Dansk Erhverv vil lægge navn til noget så useriøst. Det plejer de at kunne gøre meget bedre. De 130.000 personer har jo ikke en gennemsnitsløn på 392 kroner i timen. Hvis det her var et rigtigt regnestykke og en rigtig virksomhed, så ville en klog direktør kompensere medarbejderne, for det ville være meget billigere for ham,« påpeger Kristian Jensen over for BørsenDigital.





























.jpg)


















Kommentarer
Af Jens Leimann | 09.02.2010
"Det er jo så de personer, hvor det ikke har haft nogen nævneværdig værdi for dem privat. Det betyder også, at det typisk vil være personer, der ikke har haft noget arbejdsmæssigt behov for dem"
Har man set magen til arrogant fejlslutning.
Jeg betaler ikke multimedieskat: Jeg har Mac-computere derhjemme og er vant til at betale for mit eget udstyr, men det er da ikke ensbetydende med, at jeg kan bruge arbejdspladsens systemer hjemmefra, de de baserer sig på en Windows-platform.
Sæt dig dog ind i tingene, før du kommenterer og lad være med ynkeligt at forsøge at spinne din hjernedøde multimedieskat til at fremstå som et genialt indfald uden væsentlige skadevirkninger.
Af Kristian B. Østergaard | 09.02.2010
@jens Leimann - Helt enig!
Sådan en arrogance skal man lede længe efter.
Jeg er gymnasielærer og bruger computeren mange timer dagligt - heraf 2-3 timer efter arbejdstid hver dag. Jeg kunne slet ikke leve uden.
Alligevel har jeg givet den tilbage og købt min egen for det er faktisk lige så billigt som at skulle straffes i skat for at arbejde ekstra.
Det næste bliver vel at jeg skal betale for mit kridt. Sig det ikke til nogen, men jeg har faktisk lånt et halvt stykke kridt til privat brug da jeg skulle skrive HF VF HB og VB på mine vinterdæk.
Af kasper grishauge | 09.02.2010
ja hold da kæft en klaphat..
Af Michael Andersen | 09.02.2010
Suk!
Hva laver sådan en klovn på så vigtig en ministerpost. Han har åbenlyst ingen idé om hvor meget han ødelægger med den forbandede multimedieskat.
Personligt betaler jeg skatten - men rigtig rigtig mange af mine kollegaer lader nu mobilen blive på arbejdet, og kan derfor ikke træffes efter arbejdstid hvis lokummet brænder. Det giver selvfølgelig en masse bøvl i nogle situationer. For ikke at snakke om alt den ekstra administration som specielt de store firmaer får brug for, og endelig at retningslinierne for hvem der skal betale er så uklare som de er.
Flot Kristian! Virkelig flot!
Men at indrømme sine egne fejl er jo en umulig ting når man sider i folketinget - så er det bedre at være arrogant og vende det blinde øje til de tusindevis at negative indlæg der kan findes overalt.
Klaphat!
Af Martin R Rasmussen | 09.02.2010
F.eks på min arbejdsplads.. Der har ledelsen besluttet at hvis man har udstyr af virksomhedens så SKAL man betale multimedia skat og de konpensere ikke for noget som helst. Næsten alle vores produktions medarbejder har valgt at opsige medarbejder bredbånd. Mange funktionnær har valgt undvære deres mobil telefon og deres bærbar.
Det kan ikke passe at bare fordi en arbejder vil gøre sit arbejde ordenlig og yde en serivce til virksomheden, såsom at kunne have læst sine mail hjemmefra før man tager på arbejde så man er klar til dages opgaver... så skal man straffes.
SKATTE STOP??? der er ikke skatte stop der er skatte FUCK
Af Jan Olsen | 09.02.2010
Jeg må med skam meddele at jeg var en af dem der stemte Kristian Jensen ind i Folketinget. Hvor er det dog trist at se at en skatteminister er så arrogant, overfor dem der har være med til at stemme ham ind.
Jeg er som IT-konsulent tvunget til at have bærbar og mobiltelefon, og betaler derfor multimedieskat. En skat jeg i forvejen betaler til bla. DR via licensen, for de ting jeg bruger i min fritid (min private PC, mit privat betalte internet og mit eget TV). Jeg benytter ikke min mobil privat eller min bærbare privat, men betaler alliegvel..... Jeg har meget svært ved at se noget retfærdigt i denne ekstra-skat og jeg håber (stadig) at DI og andre interesseorganisationer vil kæmpe for at få denne ulige skat afskaffet.
Af Kim Nielsen | 09.02.2010
"Det er jo så de personer, hvor det ikke har haft nogen nævneværdig værdi for dem privat. Det betyder også, at det typisk vil være personer, der ikke har haft noget arbejdsmæssigt behov for dem"
Jamen det er jo netop det, der er glat Hr. Minister. Skat på et "gode", som ikke reelt er et!
Mit arbejdsmæssige behov kan sagtens klares fra min private computer, min private internetforbindelse, og min private mobiletelefon. Frem for alt er mine private omkostninger ved at stille dem til rådighed for min arbejdsgiver, betydeligt lavere end den multimedieskat for mit forventede privatforbrug, som jeg skulle betale, hvis det var omvendt.
For en god ordens skyld. Jeg arbejder en del hjemmefra.
Af K. Hansen | 09.02.2010
Lad os dog for pokker stemme på Rød Stue til næste valg, så får vi nok den samme vare, men i det mindste ikke i falsk indpakning. VKO er efterhånden mere socialdemokratiske end socialdemokraterne selv, når det gælder opfindsomhed mht. at få poterne ned i andre folks lommer, og når det gælder arrogance, bedrevidenhed og ligegyldighed over os andre.
Skattestop? HA!
Af Adam Rasmussen | 09.02.2010
"Det er jo så de personer, hvor det ikke har haft nogen nævneværdig værdi for dem privat. Det betyder også, at det typisk vil være personer, der ikke har haft noget arbejdsmæssigt behov for dem"
Kristian Jensen, kan vi venligst få uddybet denne udtalelse?
Du har ret i den første del. Min arbejdscomputer repræsenterer ikke nogen nævneværdig værdi for mig privat, da jeg hellere brugere min private computer.
Men derfor har jeg stadigt et arbejdsmæssigt behov, da jeg af sikkerhedshensyn ikke kan logge på arbejdet via min private computer. Det er kun muligt via arbejdscomputeren. Og sådan er det også for mine ca. 30.000 danske kollegaer. Vi kan alle kun logge på arbejdet hjemmefra via arbejdscomputeren.
Derfor er der stor forskel på privat og arbejdsmæssigt behov og din udtalelse er noget sludder.
Af Bent Ole | 09.02.2010
På den ene side kan man diskutere princippet i at medarbejdere bliver beskattet af arbejdsgiverbetalte multimedier, men på den anden fatter jeg ikke, hvordan så mange mennesker kan gå grasat over 125 efter skat om måneden. Altså 125 kr.!! Personligt opfatter jeg det som helt proportionsløst, men samtidig anerkender jeg, at en sådan skat kan være en glidebane. Men altså, skal der gøres noget skattepolitisk, skal vi så ikke hellere få gjort noget ved topskatten fremfor ved de 125 kr. om månenden...
Af Benny Nielsen | 09.02.2010
Kan det undre nogen at denne regering er ved at komme i alvorlige vanskeligheder.
Multimedieskatten er udtryk for galoperende skatteidioti.
At skatteministeren ikke kan se det, er bare et udtryk for hvordan det går politikerne når benene ikke længere kan nå jorden.
Kom ud i det virkelige liv K.J. og lær lidt om det samfund du lever i.
Af Jens J | 09.02.2010
»Det er jo så de personer, hvor det ikke har haft nogen nævneværdig værdi for dem privat. Det betyder også, at det typisk vil være personer, der ikke har haft noget arbejdsmæssigt behov for dem,«
Er manden debil ?
Jeg har overhovedet ingen nævneværdig værdi af både PC, mobiltelefon og mobilbredbånd, som jeg i mit job er tvunget til at have. Jeg har nemlig alle tre ting privat selv og benytter disse når jeg er hjemme.
Alligevel er jeg tvunget til at betale den latterlige skat, da det er en del af mit job at jeg skal kunne tage det med hjem....
Er politikerne i Danmark guitarer ?
Først giver (GUI) de alle mulighed for at få arbejdsgiver betalt udstyr/bredbånd, som er en hjælp til virksomhederne og en fordel for samfundet, da det får løftet kompetencerne.
Efterfølgende TAR de så tingene fra folket igen, ved at brandbeskatte det.
Suk.....
Kristian Jensen har virkeligt kvajet sig big time denne gang. Han udtalelser gør det kun endnu mere sørgeligt.
Hvordan kan man være skatteminister når man har så lidt forståelse for hvordan tingene hænger sammen i den virkelige verden ?
Af Thomas Ryberg | 09.02.2010
"Det er jo så de personer, hvor det ikke har haft nogen nævneværdig værdi for dem privat. Det betyder også, at det typisk vil være personer, der ikke har haft noget arbejdsmæssigt behov for dem"
Eller de personer, der er ansat uden mulighed for at få overtidsbetaling, men alligevel arbejder mere end 37 timer om ugen (bl.a. derhjemme med arbejdscomputeren) men synes det virker lidt plat at skulle betale skat for at yde ekstra, som man ikke får kompensation for i forvejen....dette gælder f.eks. for mange universitetsansatte.
Af Søren Isaksen | 09.02.2010
Denne skatte minister har stået i spidsen for udviklingen af det danske "skamfund" til det højejst beskattede i verden. Den nye "skattelettelse" bliver ædt op af alle mulige andre uigennemskuelige og uigennemtænkte skatter. Herunder godkender disse uansvarlige ignoranter i regeringen gang på gang yderligere bevillinger til DR. En latterlig og unødvendig institution med et budget på 3 milliarder kr. Og det samtidig med at man må fyre 100-vis af personale på de danske universitetssygehuse. Forsvandt DR i morgen ville ikke én person i Danmark savne dem. Er denne Skatteminister af nogen nævneværdig værdi for det danske samfund?
Nej da. Han er en katastrofe ligesom alle andre danske politikere.
Jeg er fordampet med pengetanken til Schweiz. Farvel!
Af Kurt Frambo | 09.02.2010
Det er ikke så meget skattens størrelse der overrasker mig men mere at regeringen har handlet stik imod hvad den tidligere har stået for og så på et område som generere en utrolig stor værdi for det danske samfund. Er vi virkelig så meget på spanden at vi nu er begyndt at save den gren over som vi selv sidder på.
Tja, der kan man bare se. Krisen må virkelig kradse.
Af Finn Holger | 09.02.2010
Så, så, klap lige hesten og tag jer en tudekiks!!!
De få (!) der nu skal beskattes af multimedier, men som ikke er blevet det før, de kan (måske) tilkendes en form for sympati, men de fleste andre har reelt IKKE fået en højere beskatning: Firmabetalt mobil er hidtil blevet sat til en værdi af 3.000,- om året. Det samme gælder en række andre "multimedier", så der er en hel del klynk over det, når nu der kun skal betales en gang.
Personligt har det da givet mig mulighed for at ringe frit fra min arbejdsgiverbetalte mobil, ligesom firmaets sikkerhedspolitik nu også giver mulighed for at bruge den bærbare privat.
Alt dette for en beskeden betaling til fællesskabet (og så trækker firmaet alligevel værdien fra...)
Set i lyset af at jeg får et dejligt rundt nul ud af skattereformen (min kone er på SU) så synes jeg faktisk at det er en ok handel.
Af ThomasS | 09.02.2010
Multimedieskatten er et skræmmeeksempel på, at Skatteministeriet bruger lovgivningsinstrumentet forkert.
Principielt findes der to typer af skatteinstrumenter.
Den ene type er de provenu-sikrende, hvilket er dem der skal sikre en fortsat finansiering af velfærdsgoder osv. Hvis de skal virke, må de ikke være adfærdsregulerende.
Den anden type er de adfærdsregulerende. Her vil skatteprovenuet automatisk falde efterhånden som befolkningen lever op til hensigten, og de kan derfor heller ikke bruges til basal sikring af skatteprovenuet.
Med multimedieskatten har man lavet en gøgeunge, som skulle have været provenusikrende, men i stedet bliver adfærdsregulerende. Dermed falder provenuet efterhånden som befolkningen reagerer på skatten. For eksempel er dette jo sket ved at 130.000 personer har afleveret pc'er, mobiltelefon osv.
Desværre er det den forkerte adfærd, der bliver belønnet. Det viser med al tydelighed, at personalesammensætningen i Skatteministeriet er forkert. Der er alt for mange nationaløkonomer, som tror, at verden kan forklares ud fra gennemsnitsbetragtninger og makroøkonomiske hokus pokus, men som ikke har begreb skabt om, hvordan det enkelte individ reagerer. Der er derfor også alt for få medarbejdere i Skatteministeriet med tilstrækkelig juridisk baggrund til at sikre retssikkerheden, og alt for få psykologer og lignende, som kan give ministeriet den nødvendige viden om individets adfærd.
Den forkerte adfærd, som belønnes, er for det første en mindre fleksibilitet på arbejdsmarkedet. Dette er til skade for samfundsøkonomien. Men samtidig og for det andet bevirker den mindre fleksibilistet, at der ikke bliver det samme menneskelige overskud i familierne, fordi hjemmearbejdsdage straffes skattemæssigt. For det tredje betyder straffen for hjemmearbejdsdage, at der køres mere til og fra arbejde, hvilket belaster CO2-emmissionen i transportsektoren.
Alt i alt et kæmpe selvmål i bestræbelserne på at opnå 1) et fleksibelt arbejdsmarked, 2) et sammenhængende familieliv og 3) en nedbringelse af emmissionerne fra transportsektoren.
Hvis man skulle have lavet en multimediebeskatning, som gik i retning af at opfylde målsætningernek,skulle Skatteministeriet i stedet indføre en fradragsordning for medarbejdere, som stilles arbejdsgiverbetalt it-udstyr til rådighed. Og kun de, der har reel ret og reelt udnytter denne ret til at bruge udstyret privat, bør beskattes.
Af Ole Harborg | 09.02.2010
Det var dog den mest arrogante udtalelse man kan tænke sig. Min virkelighed er sådan: Jeg er pendler, kører godt 100 km om dagen. Jeg er i "den efterlønsberettigede alder" og jeg er ansat i en virksomhed, der godt vil gøre lidt for at holde på ældre medarbejdere. Altså lavede jeg en aftale om at kunne få en hjemmearbejdsplads, hvor jeg arbejder fra en gang om ugen mod at blive lidt længere på arbejdsmarkedet. Derved opnås 100 km mindre bilkørsel (der er ikke offentlig transport-den er sparet væk) med deraf følgende mindre CO2 udledning. En medarbejder, der venter lidt med efterlønnen. Alt noget regeringen gerne vil have. Så skal jeg multimediebeskattes for at opfylde regeringens ønsker !! Hvad mener du lige selv, Kristian Jensen
Af Søren B | 09.02.2010
»Det er jo så de personer, hvor det ikke har haft nogen nævneværdig værdi for dem privat. Det betyder også, at det typisk vil være personer, der ikke har haft noget arbejdsmæssigt behov for dem,« siger Kristian Jensen.
Hvordan kan en sådan mand være minister. Fyr ham!
Af tom5 | 09.02.2010
"arbejdsgiveren kompensere medarbejderen". Dermed er det hele jo bare en ekstraskat på ham. Hvad bliver det næste fra jensen. skat på blyanter i erhvervslivet. Hvem har kaldt lille jensen for liberal. det er jo ren socialdemokratisk tankegang.
Af Thomas Paulsen | 09.02.2010
Personligt er jeg overrasket over, at skatteminsteren kan udtale:
»Jeg er rystet over, at Dansk Erhverv vil lægge navn til noget så useriøst. Det plejer de at kunne gøre meget bedre. De 130.000 personer har jo ikke en gennemsnitsløn på 392 kroner i timen. Hvis det her var et rigtigt regnestykke og en rigtig virksomhed, så ville en klog direktør kompensere medarbejderne, for det ville være meget billigere for ham,«
Skatteministeren udstiller hermed sin egen uvidenhed, da han tilsyneladende ikke ved, hvordan BNP beregnes. De 392 kroner dækker over hvor meget en arbejdstime i Danmark i 2008 bidrog med til BNP. I den sammenhæng er det ligegyldigt, hvad gennemsnitslønnen var.
I nogle rådgivende ingeniørfirmaer har en ingeniør måske en løn på 350-400 kr. i timen, men firmaet fakturerer 1000 kr. eller mere til kunden. I det tilfælde er 392 kr. lavt sat, for det er de 1000 kr. der er produktionstabet, ved en times mindre arbejde.
Så kom igen Kristian Jensen!
Af Bo Hansen | 09.02.2010
"det typisk vil være personer, der ikke har haft noget arbejdsmæssigt behov for dem"
Næ - det er skam typisk personer, der ikke vil beskattes af at lave ulønnet overarbejde for en trængt arbejdsgiver.
Det er, hvad man får ud af at vælge en Skatteminister, der aldrig har haft et rigtigt arbejdet i erhvervslivet (her regner jeg så ikke liige en Bank for erhvervslivet).
Af stig | 12.02.2010
det værste er, at han formentlig en dag bliver statsminister, fuldstændig ligesom Anders Fogh, jo også startede som skatteminister, men måtte gå da han var arrogant og uforstående overfor hvad der foregik omkring ham...